Deze week verscheen een luxe, gebonden editie van De ontdekking van Holland met een nieuw, opzienbarend hoofdstuk.
Achter de witte vitrage van het Volendamse hotel Spaander ligt de kiem van een cruciale periode in de Nederlandse kunstgeschiedenis waarover Jan Brokken schreef in zijn bestseller De ontdekking van Holland. De gastvrijheid van uitbaters Leendert en Aaltje Spaander, de levendige avonden en de ateliers op de begane grond, bleken vanaf 1881 een magneet voor groten getale kunstenaars. Uit de hele wereld kwamen ze naar Volendam: ruim 1400 schilders, onder wie zo’n 200 vrouwen. Zoekend naar dat speciale Hollandse licht, de dreigende luchten en het barre vissersbestaan. Jan Brokken wekt deze hele vergeten geschiedenis schitterend tot leven in een grabbelton aan verhalen, de ene nog mooier dan de andere. En voegde er voor deze nieuwe editie een deel aan toe met de mysterieuze titel La belle Hollandaise, waarin hij aannemelijk maakt dat Wilhelmintje, een van de dochters Spaander, in 1905 poseerde voor de gelijknamige gouache van Picasso.