Op vrijdag 23 februari opent Jan Brokken de grote Morandi-tentoonstelling in Museum Belvédère in Heerenveen. De catalogus begint met het verhaal De stad van Morandi, dat Jan Brokken eerder publiceerde en speciaal voor de tentoonstelling en de catalogus bewerkte en uitbreidde. Jan Brokken onderzocht de relatie tussen de stad Bologna en de stillevenschilder Giorgio Morandi (1890-1964). Eenzelfde opzet heeft de tentoonstelling Giorgio Morandi en Bologna. Jan Brokken: ‘Toen Han Steenbruggen me twee jaar geleden benaderde voor medewerking aan een tentoonstelling over Morandi in Heerenveen, dacht ik: dat krijgt hij nooit voor elkaar. Museum Belvédère is een van de mooiste musea van Nederland, maar allemachtig, om de vaasjes van Morandi vechten ze van New York tot Tokio. Het wonder is echter geschied: van 24 februari t/m 10 juni zijn veertig stillevens van Morandi in Heerenveen te zien. Han vindt dat ik de tentoonstelling moet openen omdat ik eerder zo aanstekelijk heb geschreven over Arvo Pärt. En over Morandi. Volgens Han horen Pärt en Morandi bij elkaar, en daar heeft hij gelijk in: het is verstilde kunst, zoekend naar diepere lagen, gemaakt door monniken die toch met beide benen in de wereld staan. Ik vind het echt heerlijk deze tentoonstelling te mogen openen, in ieder museum dat ik bezoek ga ik op zoek naar een Morandi, en ik ben altijd weer verrast wat zo’n eenvoudig geschilderd vaasje met me doet. De ene keer brengt het een gelukzalige glimlach op mijn gezicht, de andere keer vullen mijn ogen zich met tranen. Eenvoud ontroert. Ik raad al mijn lezers aan de tentoonstelling te bezoeken, voor de trouwste onder hen, die al jaren zoeken naar een exemplaar van De stad van Morandi (het verscheen in een geringe oplage in de Zeeuwse Slibreeks) ligt daar nu de catalogus, met bijdragen van de beeldend kunstenaar Ada Duker, Han Steenbruggen en mijn verhaal. Ik denk dat de Morandi’s nergens beter hangen dan in Belvédère, een museum tussen binnen en buiten, tussen binnenkamers en buitenlucht. Mis het vooral niet.’